بسپــاران

مرجع دانش و فناوری پلیمرها

بسپــاران

مرجع دانش و فناوری پلیمرها

بسپــاران

وب سایت بسپاران بر آن است تا کمکی به دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته مهندسی پلیمر بنماید . لذا از همه علاقه مند ان به مهندسی پلیمر در خواست می شود که ما را از نظرات خود بی بهره نگذارند تا این مجموعه بتواند فعالیت خود را متناسب با نیاز دانشجویان و انشاالله در سطح وسیعتر گسترش داده و در راه پیشرفت کشور عزیزمان قدمی برداشته باشیم.
انشاالله

کلمات کلیدی

فیلم قالبگیری

سوسپانسیون

ذرات معلق

خطراتی که با ظروف پلاستیکی ما را تهدید می‌کند‎!

نانو پلیمرهای زیست تخریب پذیر -کیتوسان سیستمی دارو رسان

نانو پلیمر

آشنایی با نشریات داخلی مرتبط با علوم وفناوری پلیمر

نشریه علمی پژوهشی علوم و فناوری کامپوزیت

نشریه علمی -پژوهشی علوم و تکنولوژی پلیمر

نشریه مهندسی شیمی ایران

پژوهش‌های کاربردی مهندسی شیمی-پلیمر

کامپوزیت پلیمری

نانو کامپوزیت

فوم‌های نانوکامپوزیت پلیمری

بررسی فرآیند پیوسته و بچ(batch) -مزایا و معایب

پلیمر طبیعی

بایو پلیمر

جدول رو به رشد پلاستیک از سال 1868 تا 1975

پلاستیک‌های زیست‌تخریب‌پذیر نانوکامپوزیتی

ترکیب پلاستیک و نانولوله‌کربنی برای کاهش وزن هواپیما

تقویت سازه‌های فولادی با نانو چسب

زیست پلیمرها در کاغذسازی

واژه نامه پلیمر

دیکشنری پلیمر

واژه نامه فارسی - انگلیسی رشته پلیمر

کربن سیاه (Carbon black)

دوده

(استایرن بوتادی ان رابر)

ساخت نوعی پلیمر مقاوم با کمک پرتوهای الکترون توسط محققان ایرانی

چارت پلیمر

مهندسان هوافضا در مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) موفق به ارائه روشی شدند که با استفاده از آن می‌توان استحکام مواد مورد استفاده در ساخت هواپیما را افزایش داد. با این روش می‌توان موادی سبک‌تر و محکم‌تر برای ساخت هواپیما تولید کرد.
امروزه شرکت‌هایی نظیر بوئینگ و ایرباس از کامپوزیت‌های پیشرفته نظیر پلاستیک‌های تقویت شده با الیاف کربنی با دوام و بسیار سبک برای ساخت هواپیما استفاده می‌کنند. چنین موادی می‌توانند وزن هواپیما را تا 20 درصد کاهش داده و مصرف سوخت را نیز کم کنند.
مواد کامپوزیتی ترکیباتی هستند که از ادغام دو یا چند ماده با هم ایجاد شده و خواص متفاوتی نسبت به مواد اولیه پیدا کرده‌اند. در حال حاضر از این روش برای تولید پلاستیک‌ها، سرامیک‌ها و بتن‌های تقویت شده استفاده می‌شود.
با این حال نمی‌توان گفت که تمام کامپوزیت‌ها به صورت یکسان از افزایش کیفیت برخوردار می‌شود؛ برای مثال، اگر مواد افزودنی به آلومینیوم اضافه شود، بدون ایجاد ترک دچار تغییرات شگرفی می‌شود. این موضوع با این شدت در مورد پلاستیک مصداق ندارد.
برای حل این مشکل محققان MIT از نانولوله کربنی استفاده کردند تا لایه‌های مختلف کامپوزیت را به یکدیگر متصل کنند. این نانولوله‌ها همانند یک چسب پلیمری وارد لایه‌های کامپوزیت الیاف کربنی می‌شوند.
این گروه تحقیقاتی نشان دادند که این کامپوزیت جدید نسبت به پلاستیک‌های تقویت شده با الیاف کربنی از استحکام بالاتری برخوردار هستند. آن‌ها دریافتند که پلاستیک بدون این که دچار ترک خوردگی شود 30 درصد افزایش استحکام را تجربه می‌کند.
روبرتو گوزمن از محققان این پروژه می‌گوید: «هنوز باید تحقیقات بیشتری در این باره انجام شود. اما ما مطمئن هستیم که این روش می‌تواند منجر به محکم‌تر و سبک‌تر شدن هواپیماها شود.»
نانولوله‌های کربنی با ابعاد نانومتری خود وارد ساختار هر لایه شده و با گداخته شدن در میان لایه‌ها موجب اتصال آن‌ها به هم می‌شود. کامپوزیت ساخته شده نسبت به بسیاری از آسیب‌های ساختاری مقاوم است.



نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان In-plane strength enhancement of laminated composites via aligned carbon nanotube interlaminar reinforcement در نشریه Composites Science and Technology منتشر شده‌است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی